poniedziałek, 15 kwietnia 2019

Escape room - pokój zagadek

Hej,
już dawno chciałam stworzyć escape room dla dzieci w klasie i pomyślałam, że Dzień Dziecka będzie do tego świetną okazją.
Uważam, że taka forma urozmaicenia zajęć z dziećmi sprawia, że naturalnie chętnie w nich uczestniczą. To może być forma powtórki jakiejś wiedzy z zagadkami, które będą wymagały od nich odpowiedzi na różne pytania lub wykorzystania np. matematycznych umiejętności, ale też bardziej zaawansowany escape room w którym zdobywają nową wiedzę.
Ja na początek zdecydowałam się na tę pierwszą wersję, żeby wypróbować swoje pomysły i reakcje uczniów.



Przed tworzeniem planu poszukałam informacji w internecie i skorzystałam z inspiracji na tych blogach:
--> Superbelfrzy
--> Juniorowo

Korzystałam również z Pinteresta ( co moim zdaniem jest nieocenionym narzędziem pedagoga! )
Tutaj jest mój folder, w którym gromadzę internetowe pomysły na zagadki dla dzieci - Pinterest

Moją grupą docelową są dzieci w klasie mieszanej wiekowo - 8-11 lat, więc dla mnie jest to wyzwanie. Aby zapewnić możliwość rozwiązywania zagadek również tym młodszym przy niektórych zadaniach wpisałam uwagę, iż mogą je rozwiązać jedynie osoby o określonym wzroście.

Zalety takiej lekcji:
- współpraca dzieci
- ćwiczenie spostrzegawczości, logicznego myślenia
- zaangażowanie i radość
- powtórzenie materiału - nawet tego nudnego
- twoja satysfakcja

Moja podpowiedź jak zacząć:
1. Przeszukaj internet, żeby się zainspirować.
2. Zacznij pisać swoje pomysły, być może pomoże Ci jakiś temat przewodni? Ja stworzyłam taką tabelkę, która pozwoliła mi wszystko dokładnie przemyśleć.


3. Spisz jaki umiejętności dzieci zyskają lub jaką wiedzę powtórzą z wymyślonych zagadek.
4. Dodaj list wstępny, który dasz dzieciom przy wejściu.
5. Wymyśl tytuł.
6. Wykonaj materiały, zadania.
7. Zrób próbę. (Najlepiej z kimś, żeby zobaczył czy też widzi to tak, jak Ty)
8. Zrealizuj pomysł z dziećmi.

Moje przykładowe pomysły:
1. Dzieci jako pierwsze zadanie mają do wypicia sok (magiczny eliksir), kiedy ich kubeczki będą puste, na dole zobaczą napisane litery. Będą musieli ułożyć z nich wyraz, który poprowadzi ich do kolejnej zagadki. Dodatkowo będę musieli zgadnąć smak soku, bo to przyda im się do rozwiązania innej zagadki.
2.W pewnym momencie dzieci muszą skorzystać z komputera, ale nie będą znali hasła, aby je poznać będą musieli rozwiązać krzyżówkę (powtórka wiedzy).
3. Zagadki będą schowane też na roletach, w pudełku z nożyczkami, pod krzesłem, na suficie.
4. Na końcu będą musieli znaleźć skarb, w którym ukryte będą słodkie upominki oraz materiały do wykonania maskotek - ośmiornic.

Ja w swoim escape roomie starałam się jak podejść do tego budżetowo, więc wykorzystuję wszystko, co już mam w szkole. Dlatego myślę, że każdy escape room będzie inny i dopasowany do potrzeb danych dzieci lub nauczyciela i szkoły.

Czy się udało - dowiem się 31.05 - bo prawdopodobnie wtedy będziemy świętować Dzień Dziecka.


1 komentarz:

  1. Bardzo podoba mi się pomysł na escape room w klasie. Sama już wcześniej organizowałam go u siebie w klasie, jednak twoja podpowiedź bardzo ułatwi dostosowanie zadań do indywidualnych potrzeb i zasobów uczniów. Dzięki

    OdpowiedzUsuń