piątek, 17 maja 2019

Gra matematyczna "Grosz do grosza"

Obliczenia pieniężne to jeden z elementów podstawy programowej dla edukacji wczesnoszkolnej. Moja klasa tę umiejętność ćwiczyła na wiele sposobów: kiermasz szkolny, grupowe zakupy za pieniądze zarobione na kiermaszu, zabawa w sklep, a także zwykłe szkolne ćwiczenia.
Wpadłam jednak na pomysł, aby tę umiejętność przećwiczyć ponownie za pomocą gry w grupie dzieci o zróżnicowanych umiejętnościach matematycznych od 6 do 10 lat.



Dla kogo ta gra?
- dzieci czytające lub jeśli grupa mieszana mogą być nieczytające (a starsze im czytają)

Liczba uczestników:
minimum 2, ale najlepsza zabawa to 5-6 osób.
Przy większej grupie, trochę nudzi oczekiwanie na swoją kolej.

Cel gry:
W portfelu ma zostać jak najwięcej pieniędzy.

Potrzebne materiały:
- zabawkowe pieniądze - banknoty i monety
- wydrukowane i zalaminowane karty do gry O NIE i O TAK
- portfele z papieru lub koperty
- 5 kwadratów - w tylu kolorach, ilu uczestników

(Tanie pieniądze znajdziecie na aros.pl od ALEXANDER:
https://aros.pl/ksiazka/pieniadze---zabawka
https://aros.pl/ksiazka/zlotowki-bilon


Po co ta gra?
- ćwiczy rozpoznawanie monet, banknotów
- ćwiczy czekanie na swoją kolej
- ćwiczy rozmienianie pieniędzy i wydawanie reszty
- przy okazji czytanie krótkich poleceń
- ćwiczy myślenie strategiczne i logiczne
- ćwiczy radzenie sobie z porażką, ze względu na to, że karty wypadają losowo, dzieci uczą się, że czasami tak się dzieje, że trafia się zła karta, a później może być dobra, przełamują się.

Losowość gry:
Gra jest w dużej mierze losowa, nie wiadomo jaka karta nam wypadnie, ale starsze dzieci mogą wprowadzać elementy strategiczne, w których odrzucają karty i szacują, co im się bardziej opłaci.



Przebieg gry z elementem strategicznym (starsze dzieci 8-10 lat)
1. Gracze siadają w kole, na środku rozkładają pieniądze. Każda gracz zaczyna z 20 zł.
2. Gracze ustalają kto zaczyna, kolejność zgodnie z ruchem wskazówek zegara.
3. W ciągu całej rozgrywki, każdy gracz może wylosować 5 kart ( co odpowiada 5 kwadracikom), kiedy gracz bierze kartę, odkłada na środek swój kolorowy kwadracik.
4. REZYGNACJA Z KARTY:
- rezygnacja z karty O NIE = gracz opuszcza jedną kolejkę, czyli zostały mu tylko 3 ruchy ( 1 wykonał, a jeden opuszcza)
- rezygnacja z karty O TAK = gracz dostaje dodatkową kolejkę, czyli nie zabiera sobie kwadracika.



O co chodzi z tą rezygnacją? 
Karty O NIE - każą graczowi wydawać pieniądze. Mniejsze kwoty typu 1-3 zł nie są szkodliwe, ale już 4+ tak, więc można z nich zrezygnować kosztem kolejnego ruchu.
Karty O TAK - dają graczowi pieniądze. Mniejsze kwoty nie zawsze się opłacają, wiec czasem lepiej zrezygnować i zyskać kolejny ruch.

5. Gra kończy się, gdy wszyscy pozbędą się kwadracików, czyli kolejek.
6. Na końcu gracze przeliczają pieniądze, które udało im się zaoszczędzić.


WERSJA GRY Z MŁODSZYMI GRACZAMI
- bez kwadracików, gracze po prostu losu
- dzieci nie muszą biegle liczyć, posługują się konkretem, czyli pieniędzmi, jeśli potrzebują mogą wykorzystywać liczydło lub pomoc starszych

Wraz z użytkowaniem gry, warto razem z dziećmi wymyślić nowe karty ( te brązowe to kilka z wymyślonych przez dzieci 2-4 klasa)  














Jeśli ktoś z was chciałby taką grę w pliku PDF, to może dać mi znać, chętnie się podzielę :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz